En fiskekompis till mig köpte flugrullen "Symbiotic" på tradera och var jättenöjd, ett par veckor....... då rullens broms började "hugga" och ibland låsa sig helt. MS Fiskeflugor bad om att få tillbaka rullen för att undersöka vad som var fel på den.
Eftersom vi hört så mycket om hur bra och prisvärd Symbioticrullen är köper jag också fyra rullar av samma modell, och min kompis ytterligare en. Bara några dagar senare är vi ute och fiskar och märker att även en av dessa rullarna låser sig när fisken rusar.
Denna gången mailar jag och frågar om det är problem med just Symbioticrullarna, och får ett kort svar att ingen annan har klagat eller råkat ut för något sådant.
Även denna gången nöjer vi oss med att dom ska undersöka den första rullen som min kompis skickade in.
Inte långt senare utspelar sig samma sak ännu en gång, BROMSEN LÅSER SIG!!!!
Denna gången förklarar jag att tre av sex rullar gått sönder, två av dom redan vid första fisketillfället och den tredje efter 3-4 ggr användning. Självklart är det så att vi känner ingen som helst tillit till dessa rullar och vill att köpen går tillbaka.
Nu hugger FiskeFlugor tillbaka och börjar skylla på felaktigt handhavande och liknande.
När vi skriver tillbaka igen och står på oss att vi vill returnera rullarna får vi inget svar på nästan två veckor. Inte förrän efter ytterligare ett mail där jag nämner att vi kan kontakta KO (Konsument Ombudet) för att kolla vad som gäller.
Nu har det gått en månad sedan vi skickade in den trasiga rullen, och MS FF vill ha mer tid på sig att "undersöka" rullen och tycker dessutom att vi överdriver saken med att kontakta KO.
Nu blev jag så där lagom irriterad och mailar till konsumentombudet som säger att en skälig tid att undersöka ett fel på en vara är ca 2 veckor annars kan säljaren ersätta den trasiga varan. I detta fallet vill vi dock inte ha någon ny, då vi tror att samma fel kommer att hända även på den.
Till slut efter ett himla tjabblande på mailen i ytterligare några veckor fram och tillbaka, kors och tvärs, och en och annan svordom så skrev vi en anmälan till ARN (Almänna Reklamations Nämden).
Nu skriver MS FiskeFlugor:
"Troligen kan felet vara kullagret på enstaka rullar som vi beställt hem nu och beräknas komma hem om några veckor"
Men snälla....det har gått 8 veckor nu, fiskesesongen är över om några veckor och vi har redan handlat andra rullar.
Vi skriver tillbaka att vi inte accepterar att dom drar ut mer på tiden, och äntligen får vi det svar vi väntat på:
"JA enklare för oss med skicka tillbaka samtliga rullar med kvitton också
om ni skickar fler så kör vi väl återbetalning och slipper tjafsa om dittan o dattan".
Tack sade vi och skickade tillbaka alla rullarna. Ärendet avslutat.... trodde vi ja.
Vi skickade ju så klart rekommenderat paket så vi kunde spåra det och se när dom hämtat ut det. En vecka efter uthämtning hade vi inte fått varken svar eller några pengar varpå jag sätter mig och tar reda på en del om företaget. Namn och adress på ägare och kontaktpersoner, allt är offentliga uppgifter man kan hitta på nätet. När jag sedan mailade för sista gången och tilltalade dem vid namn blev dom nog förvånade, och faktiskt väldigt trevliga igen. Nu dröjde det bara några dar till så hade jag pengarna på mitt konto.Tack sade vi och skickade tillbaka alla rullarna. Ärendet avslutat.... trodde vi ja.
Tack MS FiskeFittor, jag kommer aldrig mer att handla hos er igen, och förmodligen ingen jag känner heller. Jag kommer att snacka skit om er och era rullar, spön och flugor varje gång jag träffar andra fiskare. Ni beter er som riktiga svin och är inte minsta service minded. Spydiga kommentarer vet jag att ni kan, men ni fick känna på en hel del från mig också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar